AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Årets bästa boktitel

with 4 comments

Detta måste vara årets titel ‘Jag sköt paulo coelho’.

Jag gillar skräplitt och läser mer än gärna deckare utan litterär klass men med underhållningsfaktor. Men Paulo Coelho – på riktigt. Han är en jävla mansgris med en stenålders inställning. Det enda som kanske kan vara värre är ‘Flyga drake’ av Khaled Hosseini. Det måste ha varit den mest förutsägbara bok jag läst på länge. Jag har aldrig gillat när förövaren gör sig själv till offer.

Så skjut på Staffan.

Jag ger dig alibi.

Written by magnus

September 30, 2008 at 8:50 pm

Posted in Uncategorized

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Två författare i genren (sjangern?) som man älskar att hata är Kay Pollak och Paulo Coelho. Ur rent skär mängdsynpunkt löper förstås Kaninen (man kan ju ha lite roligt åt att det är vad Coelho betyder på portugisiska) mycket större risk att råka illa ut om dom som älskar att hata honom väljer att ge sig på honom. Å andra sidan, van som han är vid att leva i ett samhälle där dom som har pengar har livvakt och privatchaufför kan han nog klara sig ändå.

    Jag förstår precis varför man älskar att hata pretentiösa författare av kycklingsoppa-för-själen-böcker. Det är inte med sånt man når fram till min själ. Men till andra själar når de fram – det finns dom sm med hjälp av Coelho och Pollak får en knuff att tänka djupa tankar och kanske blir lite bättre människor eller får lite lättare att leva i världen.

    Fast så mycket som Coelho redan har skrivit så har de nog att läsa även om man skulle skjuta honom. Men jag tycker man i så fall ska följa Hoseeinis exempel och skjuta honom med slangbella. Lite lagom hårt bara.

    Boken blir jag nyfiken på. Ska man beställa den? Mitt dilemma är utrymme att förvara alla böcker på när jag är den enda i min bekantskapskrets på de här breddgraderna som läser på svenska. Hur gör du?

    Svar: Det tog sin lilla tid men du ska inte tro att jag ignorerade din kommentar.
    Jag var tvungen att googla Kay Pollak för att kolla vad han gjort. Insåg att hans senaste film ligger i bokhylla, “Så som i himmelen’. Men då jag har minne som en guldfisk kan jag inte komma ihåg om jag tyckte att den var bra eller inte. Kanske det är ett tecken att jag inte fann den fantastiks. Sen undrar jag om jag sett ‘Barnens ö’ eller inte.

    Paulo, Kaninen, löper väldigt mycket större risk. Det har du rätt i.
    Jag har inte så mycket emot att hans ‘filosofiska’ del av skrivandet. För som du säger får det läsare att stanna till och kanske ta sig en funderare på hur vi fungerar. Om det sen når fram eller inte låter jag vara osagt. Men att han är en mansgris med en förlegad syn på kvinnor får mig att vilja slå honom. Kvinnan och Mästaren- på riktigt vad håller han på med. I boken ’11 minuter’ blev jag stundvis illamående av hans översittarattityd. Men ja, jag behöver ju inte läsa mer av honom.

    Var beställer du böcker? Jag har bara besällt en gång genom megastore för ingen annan vill skicka från Sverige. Oftast köper jag böcker när jag är hemma i Sverige, tar en raid hos Pocketshop. Jag har inte så mycket utrymme själv, i form av bokhyllor – kanske 15 hyllmeter. De är alla fulla. Men jag är en periodare.. Just nu läser jag nästan ingenting. Sen kommer det en period när jag inte gör något annat.

    Min lösning är att lämna böckerna där jag läst färdigt dem. Hos kompisar, familj i Sverige. Sen köper jag bara pocket så det gör inte ont att lämna dem bakom mig. Sen kan jag låna böcker av Robert, svensk som också bor här. Då är problemet med hyllmeter hans:)

    annannan

    October 2, 2008 at 7:04 am

  2. Bortsett från mansgristjohejet så är det ju även en fin gräns mellan snällhet och enfald. Sånt som vissa uppfattar som ljufvligt uppfattar andra som rena dravlet. Själv hör jag nog till den senare kategorin, jag är alldeles för cynisk och har aningen svårt för alltför finlirade violiner, men det är ju tur att det passar några, i alla fall.

    Ang. bokbeställning så är det nu flera som leverar utomlands. På rak arm kommer jag inte ihåg, men typ Adlibris och Bokia borde det funka genom nuförtiden.

    Matildas fikarum

    October 9, 2008 at 12:12 am

  3. Det är inte Kay Pollak som filmregissör utan samme Pollak som författare av självhjälpsböcker som diskuteras, hastar jag att tillägga just nu när jag inte har tid att kommentera mer än så. Och jag har inte läst hans böcker (två Coelho har jag däremot läst), bara läst och hört om dem.

    Och Matilda slog huvudet på spiken om smak just här ovan.

    annannan

    October 9, 2008 at 9:13 am

  4. Som svar på din fråga Magnus så beställer jag sällan böcker hit, fast det går numera från Bokus och säkert något mer ställe. Men fraktavgiften är astronomisk. Precis som du brukar jag ladda på PocketShop, men jag är inte ett dugg disciplinerad med att bära tillbaka böckerna till ursprungslandet. Det får jag lov att bli, för nu är det fullt.

    Bokmässigt har vi en tämligen absurd situation. P vägrar att läsa på något annat språk än portugisiska och läser bara på semestern – i Sverige. Tvåtusen sidor släpas dit varje sommar… Jag läser ett par böcker om året på portugisiska och rätt många på engelska, men jag vill läsa på svenska också. Och priset för att jag undvikit att frottera mig med den svenska klicken här är att jag inte har någon att dela böcker med. Inte en enda Robert för mig. Så det blir att bära själv, fram och tillbaka.

    Då är det smidigare med ljudböcker – bara att betala och ladda ner. Men e-böcker – nej ska jag läsa får det lov att vara på papper.

    annannan

    October 9, 2008 at 8:31 pm


Leave a Reply

