AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Hata bruden som älskar kyrkan eller hata kyrkan som hatar bruden

with 11 comments

Ibland så känns det som om jag inte riktigt orkar mer. Just nu har jag sett en dokumentär på SVT som berör mig så illa att jag inte vet vad jag ska göra.

Den handlar om Jenny som älskar gud och vill bli präst. Men hon älskar även Linda. Skolan och Svenska Kyrkan älskar inte flator så det hela bli problematiskt. Skulle man vilja tro, men nä. Jenny bites the dust och tycker att det är ok att hennes ‘vänner’ på skolan tycker att homosexualitet är en imperfektion i skapelsen att jämställas med prästkollegans fucking pollenallergi. Men på riktigt?! Varför ser flatan inte till att prästjävels ansikte blir till mos. Vad har han för rätt att jämställa henne med sin pollenallergi?

Fine, jag tycker inte att präster ska behöva viga bögar och flator. Låt de leka sitt lilla spel var kärlek till andra handlar om att peka finger. Vi och dom. Det är den eviga visan inom kyrkan såväl som politik. Jag behöver inte kyrkan så jag förväntar mig inte att den ska ställa upp på mig. Se bara till att den skiljs från staten sen kan de göra vad de vill som vilken interesseförening som helst.

Men någonstans tycker jag att de ska skämmas efter att ha sett denna dokumentär. i 5 fem år har de pluggat och inte en jävel verkar palla ta en ordentlig ståndpunkt.

Sen att jag tycker att Jenny själv verkar vara det mest pantade på jorden som bara nickar och tycker att visst får de hata mig. ‘Det är inte människan de inte tycker om, det är handlingen. Jag som homosexuell är inte vad de inte tycker om, men det är min kärlek och mitt förhållande. Jag vill berätta om Jesus och om Gud. ”

På riktigt bruden öppna din egen kyrka, predika om vad du vill men stanna inte på en arbetsplats var du inte bli accepterat.

Tänkom det hade gällt en annan minoritet. Det är inte mig de inte gillar, det är att min hud är svart. Eller, det är inte mig de inte gillar det är att jag är handikappad. Vem fan hade accepterat det?

Written by magnus

September 1, 2008 at 9:38 pm

Posted in Uncategorized

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Såg tyvärr bara sista 20 minutrarna, men skall ladda ner den och titta senare någon gång…

    Rexxie

    September 2, 2008 at 4:48 am

  2. Hi Magnus! The recipe you were after, is finally up on Meeta’s site, if you’re still interested! Happy baking 🙂

    http://whatsforlunchhoney.blogspot.com/2008/08/c-bon-chocolate-eclairs.html

    Y

    September 2, 2008 at 10:14 am

  3. Rexxie: det är så jobbigt att titta på att jag knappt kan rekommendera det. D

    magnus

    September 2, 2008 at 1:19 pm

  4. Är detta verkligen representativt för Svenska Kyrkan? Eller, det är det förstås på sitt sätt – det är ju både högt och lågt i taket där, beroende på i vilket sällskap man befinner sig. Men kyrkan ÄR skild från staten, det är den. Det tog fasligt mycket längre tid i Sverige än i många andra länder, och det beror säkert till stor del på att kyrkan haft såpass lite inflytande att det var rätt oproblematiskt att ha den med.

    Det vore intressant att höra vad dina i kyrkan aktiva läsare har att säga om detta. Min kontakt med kyrkan de senaste fem-sex åren har varit väldigt sporadisk , men för mig låter det du berättar mycket mera frikyrka än svenska kyrkan, som jag på det hela taget upplever som väldigt tillåtande.

    annannan

    September 2, 2008 at 8:57 pm

  5. Annannan:
    Är svenska kyrkan egentligen skild ifrån staten så länge som de har kvar den juridiska delen av vigselrätten? Personligen är jag för att separera den juridiska delen från den rituella delen som man t.ex har gjort i Frankrike (har jag för mig åtminstone) så att man först registrerar sin vigsel juridiskt, och sedan kan man köra den rituella delen hos svenska kyrkan eller vem man nu vill.

    Rexxie

    September 3, 2008 at 9:00 am

  6. Annannan: Precis som Rexxie säger så är kyrkan inte helt och hållet skild från staten då de har juridisk rätt att viga och kyrko”pengen” går via skattesedeln.

    Men jag tror inte heller att dokumentären är representativ för Svenska Kyrkan, men det gör inte situationen i dokumentären mindre frustrerande. Framförallt stör jag mig på Jenny som sväljer ner föraktet med nattvardsvinet.

    magnus

    September 4, 2008 at 5:19 pm

  7. Det finns andra synsätt också inom Svenska kyrkan. Se här:

    http://www.fria.nu/artikel/7671

    eller här:

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=62946

    /A

    A-K

    September 5, 2008 at 6:42 pm

  8. Hej A-K,
    som jag säger i kommentaren ovan, jag är säker på att de som uttalar sig i dokumentären inte är representativa för hela Svensk Kyrkan. Men vad de sa är fortfarande nog för att jag ska börja koka.

    Problemet är att man måste kunna generalisera för att kunna föra en diskussion. Visst, jag skulle kunna vara lite mer semantiskt försiktigt och säga “de personer som uttalde sig’osv.
    Lyckligtvis finns det andra sidor av kyrkan. Tack för länkarna.

    magnus

    September 5, 2008 at 9:47 pm

  9. Om man inte är medlem i svenska kyrkan, betalar man ingen kyrkopeng. Och andra än kyrkan kan också ha rätt att viga så att det blir bindande, vad jag vet.

    Jag håller med dig om tjejen som vill bli präst – hon försöker vara kärleksfull och accepterande, men hur bra är det för henne att möta denna urkorkade och kärlekslösa inställning? Hon kanske får pollenallergi av instängd frustration? Jag skulle ha blivit tvärförbannad.

    ab

    September 14, 2008 at 4:21 pm

  10. hej annika,
    jag vet inte riktigt hur det funkar nuförtiden. Men tidigare var man tvungen att aktivt skriva ut sig ur Svenska Kyrkan. Kanske det är tvärtom idag. Visst kan andra viga så att det blir juridiska bindande, men de uttalar sig inte som en grupp vilket religiösa personer ofta har en tendens att göra – vi kristna, vi muslimer etc. Det är inte ofta man hör folk ta stöd för sitt ‘inte vilja sluta partnerskap’ i deras funktion. T.ex som sjökapten känner jag att det går emot sjömansetiken, som borgmästare finner jag att det går emot stadsetiken etc.

    Visst är det konstigt att hon sökt sig dit?

    magnus

    September 20, 2008 at 10:24 am

  11. Hej Magnus! Hittade hit via Elisabts blogg 🙂
    Du har skrivit ett bra inlägg. Tack och lov kan man gå ur kyrkan i Sverige, om man önskar.
    Gjorde en länk till ditt inlägg!

    Smulan

    September 26, 2008 at 3:51 am


Leave a Reply

