AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Kaviar

with 6 comments

Här är bild på mina övningar i köket när jag var insnöad på nya kökstekniker . Det är en tomatsallad med mozarella och balsamicovinäger. Inget konstigt med det, trist till och med. Men skillnaden är att mozarellan är varm och flytande med en soltorkad tomat inuti och att balsamicon är gjord till små kaviarliknande bollar. De brister precis som riktig kaviar och är flytande inuti.

Ett experiment med tekniken ledde till detta:

Lingonkaviar, lingonsaft helt enkelt.

Written by magnus

June 29, 2008 at 9:39 am

Posted in Uncategorized

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Menar du att man kan göra de där små bollarna själv?

    Ö-Helena

    June 29, 2008 at 5:24 pm

  2. Undrar jag också.

    annannan

    June 29, 2008 at 8:04 pm

  3. …och jag tänkte precis kommentera vilka GIGANTISKA romkorn du hade fått tag på!

    Nu undrar vi allihopa hur man gör!

    Rexxie

    July 1, 2008 at 6:06 am

  4. Ok, det är inte alls svårt. Om man har alla ingredienser. Det känns som att mitt köksskåp har förvandlats till ‘den lille kemisten’.

    Det finns olika sätt att göra det på men jag har kommit fram till att enklast är att tillsätta sodium alignate till det man vill ska få en kaviarlinkande texture. Sen droppar man ner det i ett vattenbad med tillsatt kalciumklorid en that’s it. 🙂

    Kolla på youtube efter mango caviar så kan ni se hur det går till.

    Oroa er inte. Sodium alginate är typ malda alger och kalciumklorid ett salt är man har i all ost så det är inget konstigt.

    magnus

    July 2, 2008 at 7:22 pm

  5. Hej Magnus

    Jag snubblade över din blogg för en stund sedan. Jag flyttar till Amsterdam i september.

    Är formgivare och har precis sagt upp mig på jobbet där jag jag till stor del jobbar med matbilder. Jag blev intresserad av din matlagning. Om du har lust får du gärna mejla mig. jag ska frilansa med matstyling och dylikt i amsterdam och vi kanske kan samarbeta?

    Nina

    August 8, 2008 at 10:41 pm

  6. Nina,

    later intressant men jag har inte din mailadress. Du kan maila mig pa magnus@telfort.nl

    hejhej

    magnus

    August 15, 2008 at 8:58 am


Leave a Reply

