AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Kontroll

with 7 comments

Elisabet hade idag ett inlägg inspirerat av ett tidigare inlägg om dödsstraff och Engla, var flertalet kunder till henne i butiken uttalat sitt stöd för dödsstraffet. Men inlägget handlade om vad man skulle önska sig som sista måltid om man begått ett brott och dömts till döden. Lite makabert för att vara Elisabet…

En andra fråga i samma inlägg var vad man tyckte om ett dna-register.

Det som får mig att bli lite orolig är kommentarer som :

_ jag har rent mjöl i påsen.

DNA?! Javisst, ta vad ni vill ha
Om jag begår något brott så sätt dit mig snabbt o effektivt!

– självklart

DNA: Självklart. tänk så många brott vi hade sluppit om DNA-register hade funnits.

Det skrämmer mig att folk är så lättsinniga vad gäller registrerande av befolkningen. Vi i Sverige är vana vid personnummer, något som går bra mycket längre än vad många andra länder är beredda att göra. Här i Holland är det 2 år, tror jag, sen man införde id-tvång – att man när som helst kan bli frågad på leg. Det är något somflera människor opponerar sig mot.

Att registrera alla invånares dna kanske skulle hjälpa i brottsbekämpandet, men till vilken utsträckning. Vad jag däremot inte tycker är allt för far-fetched är den dagen dna avgör om man är fullvärdig medborgare. Vem som helst kan bli framtidens judar eller tutsis. Eller tänk om man kan se att mindre begåvade personer har en gemensam nämnare i sin dna. Varför låta dem gå i skolan, de är ju ändå pantade. Har du zigenar-dna får du inget jobb. Dna som kanske visar på att du har större risk att råka ut för en kronisk sjukdom, ingen försäkring. Skulle man hitta bög-genen så kommer det inte att få positiva effekter för bögar och flator.

Det finns mer skräckscenarion än positiva.

Låt min dna vara!

Written by magnus

April 15, 2008 at 9:35 pm

Posted in Uncategorized

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Den som tiger samtycker. Och det gör jag.

    annannan

    April 15, 2008 at 10:00 pm

  2. Samtycker med dig, Magnus, alltså.

    annannan

    April 16, 2008 at 9:07 am

  3. jag gillar mest bilderna på det kvinnliga könsorganet när det är uppskalat…eller duvet…när man ser livmoderhalsen och hela paketet…det sser så kul ut…som du vet när man sätter målarfärg på ett papper och viker och sen öppnar upp igen….som en ond buffel med sina två stora böjda horn!

    loathing

    April 16, 2008 at 8:19 pm

  4. Annannan: jag fattade det trots att det blev fel.:) For du teg ju inte alls.

    Loathing: Din formaga att se saker som andra inte ser ar inte att underskatta. En ond buffel…

    magnus

    April 18, 2008 at 8:53 am

  5. Att det skulle bekämpa brott, i förebyggande syfte, tror jag inte på,däremot att det såklart blir enklare att bevisa vem som gjort vad.

    Jag är väl naiv i överkant .. men jag är nog inte så rädd ändå att lämna ut min DNA-kod.
    Men vi är kanske väl blåögda över statens “välvilja”, vi svenskar.

    Kanske.

    (Tyckte du att det var makabert, den frågan,för att vara mig? Jag kan grunna på mycket värre saker än så ..-)

    Elisabet

    April 20, 2008 at 12:39 pm

  6. Svenskens naivitet skrämmer skiten ur mig ibland.

    Matildas fikarum

    April 26, 2008 at 9:47 am

  7. …och nu kommer jag och lägger mig i flera veckor i efterskott.

    Den engelska modellen tycker jag är en lämplig avvägning; dvs man tar DNA-prov på de som misstänkts för brott och struntar i dem som inte har blivit misstänkta för något. Gissningsvis skulle man då efter några år få ett DNA-register som kanske omfattar 10% av befolkningen, men det skulle antagligen räcka till uppklarande i 90% av brottsfallen.

    Rexxie

    May 19, 2008 at 7:06 pm


Leave a Reply

