AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Archive for April 15th, 2008

Kontroll

with 7 comments

Elisabet hade idag ett inlägg inspirerat av ett tidigare inlägg om dödsstraff och Engla, var flertalet kunder till henne i butiken uttalat sitt stöd för dödsstraffet. Men inlägget handlade om vad man skulle önska sig som sista måltid om man begått ett brott och dömts till döden. Lite makabert för att vara Elisabet…

En andra fråga i samma inlägg var vad man tyckte om ett dna-register.

Det som får mig att bli lite orolig är kommentarer som :

_ jag har rent mjöl i påsen.

DNA?! Javisst, ta vad ni vill ha
Om jag begår något brott så sätt dit mig snabbt o effektivt!

– självklart

DNA: Självklart. tänk så många brott vi hade sluppit om DNA-register hade funnits.

Det skrämmer mig att folk är så lättsinniga vad gäller registrerande av befolkningen. Vi i Sverige är vana vid personnummer, något som går bra mycket längre än vad många andra länder är beredda att göra. Här i Holland är det 2 år, tror jag, sen man införde id-tvång – att man när som helst kan bli frågad på leg. Det är något somflera människor opponerar sig mot.

Att registrera alla invånares dna kanske skulle hjälpa i brottsbekämpandet, men till vilken utsträckning. Vad jag däremot inte tycker är allt för far-fetched är den dagen dna avgör om man är fullvärdig medborgare. Vem som helst kan bli framtidens judar eller tutsis. Eller tänk om man kan se att mindre begåvade personer har en gemensam nämnare i sin dna. Varför låta dem gå i skolan, de är ju ändå pantade. Har du zigenar-dna får du inget jobb. Dna som kanske visar på att du har större risk att råka ut för en kronisk sjukdom, ingen försäkring. Skulle man hitta bög-genen så kommer det inte att få positiva effekter för bögar och flator.

Det finns mer skräckscenarion än positiva.

Låt min dna vara!

Written by magnus

April 15, 2008 at 9:35 pm

Posted in Uncategorized

Fucking hell, nu blir jag vegetarian

with one comment

Kolla in den här matbloggen om du vill se hur man tillagar hjärna, hjärta, tunga, mjälte och andra saker du aldrig någonsin skulle få se mig äta.

Nose to tail at home

Written by magnus

April 15, 2008 at 9:07 pm

Posted in Uncategorized

När jag mötte R2D2

with one comment

Written by magnus

April 15, 2008 at 4:41 pm

Posted in Uncategorized

Jag, en husockupant

with one comment

Knark och horor är två återkommande teman när det gäller den holländska lagstiftningens något annorlunda karaktär. Men ‘kraken’ eller ockupation är en annan sak vilken folk här har samma hat/kärlek till. Men mest hat.

Fast jag tycker nog att det är bra. Om ett hus har stått tomt i ett år är det fullt lagligt att inta ett hus för att bo där. Det enda som är olagligt är själva inbrytandet i huset, att forcera låstet. Men för att bevisa det måste polisen vara på plats, ta dem på bar gärning. En kraker, ockupant, går direkt till polisen när de tagit sig in för att låta dem registrera att det är tomt och att personen ifråga har husfrid – dvs bor där. Man lsätter in en madrass, en stol och ett bord. Sen kan man lagligt registrera sig på adressen.

Givetvis är det inte så att ockupanten kan stanna där för alltid. Men ägaren måste bevis att de ska göra något med huset inom kort, renovera, bygga. Då blir ockupanten tillsagd att lämna byggnaden, vilket de oftast gör. Anarkiströrelsen som är ganska stark här har ibland andra idéer och då blir det vattenkanon som gäller.

Häromdagen var jag med om en massockupation av en av byggnaderna som tillhör Rijksmuseum. En fristående byggnad har varit tom i ett år. Man ockuperade den för att få kommunen att ta tag i sina egna planer om att bygga ett bibliotek där, så fort de visade att de skulle påbörja sina planer lämnade ockupanterna byggnaden. En skitbra grej, att se till att kommunen gör vad de ska och inte lämnar byggnader inne i stan tomma.

Det roliga var att alla var anarkister, så ni kan tänka er hur de såg ut. Svart,kängor, dreads. Själv var jag klädd för kontoret. Det gloddes på mig som om jag var en av de onda. Asroligt.

Det var en häftig känsla av att ha varit inne i denna byggnad – lite som en fake-kraker.

Written by magnus

April 15, 2008 at 6:07 am

Posted in Uncategorized