AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Långfredag, den bästa ursäkten för att dricka mitt på dan.

with 4 comments

Jaha, då var det långfredag.

Lägenheten är städad, ärenden gjorda och all mat för min påsklunch är klar. Så då kan jag sätta mig ner och ta ett glas vin.

Nä, jag är inte alkis. Inte ens sugen. Jag bara kollar om det är kork. Eller nä, det är ett ganska torrt vitt vin så jag återupplever Jesus lidanden på korset – när han fick sina läppar fuktade med vinäger. Typ så känns det nu. Det är nästan på att jag känner mig lite helig.

Fast när jag tänker efter så var det nog för att jag var sugen och jag skiter ganska mycket i om det är långfredag eller inte.

Skål på er och Glad Påsk.

Written by magnus

March 21, 2008 at 12:36 pm

Posted in Uncategorized

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. hatar kork. jag kan inte öppna flaskor med kork..jag har nån typ av fobi för såna flaskor…så jag blir rädd och springer iväg och om jag tvingas öppna en flaska med kork så gör jag alltid på fel sätt så att korkbitar fallar ner i vinet. sen dricker man kork. men aja man blir full ändå. glad jävla skitpåsk!

    loathing

    March 21, 2008 at 1:21 pm

  2. Skål! (Campari i glaset här.)

    Ö-Helena

    March 21, 2008 at 4:19 pm

  3. Fram för kork! Ja inte som smak på vinet men som flaskförslutning. För korken kommer från korkeken som odlas traditionellt i sydöstra Portugal, och är en av förutsättningarna för det vackra landskapet i Alentejo. Se till exempel här http://www.naturlink.pt/canais/Artigo.asp?iArtigo=12686&iCanal=9748&iSubCanal=9749&iLingua=1
    Har man tur kan man också se iberiska svarta grisar nöffa och böka under ekarna. Och de ger det ljuvligaste kött, efter att ha levt sitt fria och grisriktiga liv.
    “Cork good for people, good for wildlife” heter en kampanj som Royal Society for the Protection of Birds lanserade för ett tag sedan (http://www.rspb.org.uk/advice/green/do/shops/cork/index.asp ) Hur skulle du motiverat det där för-lunchglaset vin om det hade det varit plastkork på flaskan?

    annannan

    March 22, 2008 at 9:23 am

  4. Loathing:Dessutom kommer man åt vinet snabbare……

    Helena: Skål! Ren eller blandad med något?

    Annannan: Nu måste jag erkänna att jag hittills aldrig sett en korkek, tack för den. Men om man inte hugger ner träden så förblir landksapet som det är eller? Nu kunde jag ju inte läsa texten så det kanske fanns nån förklaring.Kork känns bra, men skruvkork är lätt.
    Ok, jag läste den engelska linken.Så man är rädd att annan typ av bruk ska förstöra ekobalansen.Fine, jag ska bara köpa korkvin i fortsättningen.

    magnus

    March 23, 2008 at 10:31 am


Leave a Reply

