AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Stora kycklingdöden

with 6 comments

Alla som känner mig känner också till ‘den stora kycklingdöden’.

Någongång när jag var yngre, betydligt yngre, fick jag berättat för mig om en familj som kom att råka ut för något riktigt läskigt. De hade köpt grillad kyckling i ett gatukök, som de sedan gick hem och glatt tryckte i sig.

Endast för att bli hittade döda runt köksbordet.

Fatta hur rädd jag blev för grillade kycklingar, som om de kunde slita sig loss från sin roterande grill och komma och picka ögonen ur mig nattetid. Funkade inte det så kunde de ju alltid vara lite farliga genom att de inte var helt genomstekta. Hela min upväxt har jag känt panik för att kyckling inte ska vara ordentligt tillagad. Hjärtat som flyger upp i halsgropen när man biter i ett kycklinglår och det finns en aning rödrosa kött där intill benet.Att inte vara säkert på att den tjockare biten är genomstekt. Bara att röra vid rå kyckling känns farligt.

Just nu hade jag värsta panikattacken. Polacken hade köpt kyckling och jag bestämde mig för att tillaga den. När jag blandat min sallad och lagt upp allt snyggt på en tallrik känner jag att det inte riktigt luktar som det ska när jag skurit upp en bit.

Om ni inte hör från mig på ett tag, kolla de holländska nyheterna för en svenne som låg död vid sitt köksbord med en ouppäten kycklingsallad brevid sig.

kyckling.jpg=

gift.jpg

Written by magnus

March 14, 2008 at 4:24 pm

Posted in Uncategorized

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Puh! Jag antar att det är du själv som skrivit inläggen idag, den 15 mars.

    Eller…………. Är det en spöööökskrivare?

    Bert

    March 15, 2008 at 3:12 pm

  2. och ändå, den värsta döden dör kycklingen…

    annannan

    March 15, 2008 at 7:58 pm

  3. Och nu ska vi inte äta nötkött heller, och inte torsk. Återstår att suga på tummen sedan vi doppat tummen i honung. Men akta Dig; bin sticks.

    Inga-Britt

    March 16, 2008 at 10:56 am

  4. Bert: jag överlevde genom att tvinga min soptunna att äta kycklingen.

    Annannan: Kanske inte den värsta, men den enda i detta fallet.

    Inga-Britt: Hej,
    det hade jag helt glömt att man blir tokig av nötkött och får dåligt samvete av torsken. Tror jag ska testa honungstricket.

    magnus

    March 16, 2008 at 11:29 am

  5. Vet inte om du uppfattar det som tröstande eller som skräckinjagande information, men jag har ätit kycklingtartar i Tokyo och både uppskattat och överlevt upplevelsen.

    Pär

    March 16, 2008 at 6:08 pm

  6. Pär: jag fick nån form av svimmningskänsla när jag läste. Det hade jag ALDRIG lyckats med.

    Känns lite som ett Fear Factor-moment. Tror att jag hellre ätit likmaskar och torkat hästanus än rå kyckling.

    magnus

    March 16, 2008 at 6:51 pm


Leave a Reply

