AMSTERDAM

Mellan Amsterdam och Sverige är det många mil.

Hemlängtan stillad.

with 5 comments


Inte för att jag egentligen någonsin har riktig hemlängtan, men ibland är det kul att känna sig svensk. Det är de gånger jag cyklar ut till IKEA och läser alla produktnamnen högt för att folk ska fatta att jag är svensk och tokig. Kanske inte helt sant, tar nog tillbaka det med högläsning – om de tror att jag är knäpp för att jag stryker omkring helt själv på IKEA det är en annan sak.

Idag fick jag i alla fall min hemlängtansstoppare á la Extreme. En riktigt fet semla. Det finns ett svenskt fik på Albert Cuyp med ett obskyra namnet Smörrebröd??

Oavsett vad jag tycker om namnet så var semlan god. Naturligtvis måste den undersökas/hånglas upp innan jag åt den. Vilket fick den holländska publiken som aldrig sett semelhångel tidigare att fundera över min mentala hälsa även utanför det svenska möbelparadiset.

Written by magnus

February 17, 2007 at 5:45 pm

Posted in Uncategorized

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men är det inte en väldigt liten semla?

    Översättarhelena

    February 17, 2007 at 7:03 pm

  2. Semmelhångel, underbart! Jag har aldrig hört uttrycket förut men förstår precis vad du menar. Jag älskar semlor, men brukar göra dem själv, med grädden vispad utan tillsatt socker.

    Härligt med semmeltid!

    Qi

    February 17, 2007 at 9:43 pm

  3. Det är när man lever i ett överflöd av semlor som man inte begriper att semlor behöver kramar och kärlek…

    Håller med Helena – är det inte lite väl pluttig…?

    ab

    February 18, 2007 at 8:20 am

  4. Helena och Annika: Det är bara jag som har ett fantastiskt stort huvud. De hade faktiskt små versioner också så jag lovar att det måste vara något fel på mitt huvud eller kameravinkeln.

    qi: Visst kan man få lust att hångla med en semla.

    Magnus

    February 18, 2007 at 12:07 pm

  5. Ååå, vad jag börjar längta efter en hembakad semla!
    Men i morgon är det ju … viktväktarmöte för mig.

    Suck.

    Elisabet

    February 18, 2007 at 9:06 pm


Leave a Reply

